Neil Gaiman: Amerikai Istenek

american_gods.jpg

Fülszöveg:

Spanyol:

„Días antes de salir de prisión, la mujer de Sombra, Laura, muere en un misterioso accidente de coche. Aturdido por el dolor, emprende el regreso a casa. En el avión, se encontrará con el enigmático señor Wednesday, que dice ser un refugiado de una guerra antigua, un dios y también el rey de América. Juntos se embarcan en un viaje extraño a través de los Estados Unidos, mientras una tormenta de dimensiones épicas amenaza con desencadenarse. Poco a poco descubriremos que Wednesday es una encarnación de Odín y que está reclutando viejos dioses, cuyos poderes han disminuido por el tiempo y la falta de creyentes, para participar en una guerra contra los nuevos dioses: aquellos que conforman la tecnología moderna.”

Magyar:

Napokkal azelőtt, hogy Árnyék szabadult volna a börtönből, a felesége, Laura meghal egy rejtélyes autóbalesetben. A fájdalomtól kábultan érkezik haza. A repülőgépen találkozik a titokzatos Szerda úrral, aki azt állítja magáról, hogy egy ősi háború menekültje, egy isten és Amerika királya egyben. Együtt kezdenek meg egy különös utazást az Egyesült Államokon keresztül, miközben egy epikus dimenziókat öltő vihar kitörése fenyeget. Lassan rájövünk arra, hogy Szerda valójában Odin egyfajta megtestesülése, aki ősi isteneket toboroz, akiknek hatalma az idővel és a hívők hiányával egyre csökkent. Mindezt azért teszi, hogy részt vegyenek egy háborúban az új istenek ellen: azok ellen, akik a modern technológiát alakítják. (saját fordítás)

 

Nagy várakozással vetettem bele magam ebbe a nem mindennapi történetbe, hiszen a róla készült sorozat lelkes nézője és egyben rajongója is voltam/vagyok. Ahogy a fülszöveg is sejteti, nyelvgyakorlás céljából spanyolul olvastam Neil Gaiman könyvét. Úgy éreztem, hogy szükséges közzétennem a spanyol fülszöveget is, hiszen ez alapján ismerkedtem meg magával a sztorival, aminek magyar fordítását alatta mutatom be. Megmondom őszintén, hogy igencsak megosztott engem ez a történet, ahogyan, úgy vettem észre, hogy a többi olvasót is. Ez is olyan könyv, amit valaki vagy nagyon szeret, vagy nagyon nem. Nem csoda, hiszen a sorozat első néhány epizódját is úgy néztem végig, hogy nem tudtam, hogy tetszik-e egyáltalán. De aztán a harmadik vagy negyedik résznél úgy döntöttem, hogy igen! Ez nagyon jó! Most nézzük meg, hogy milyen Prokat és Kontrákat tudok felsorakoztatni a könyv mellett/ellen!

Pro: Első gondolatom vele kapcsolatban az volt, hogy hatalmas munka áll mögötte. Ezt nem csupán a terjedelme miatt írom, hanem mert maga a sztori annyira részletes, és következetes, hogy nem tudtam abba belebonyolódni. A könyvnek (ahogy a sorozatnak is) van egyfajta magával ragadó hangulata, amit nem tudok megmagyarázni. Talán azok, akik már olvasták/látták az Amerikai Isteneket, tudják, hogy mire gondolok. Ez a hangulat szerencsére a könyvön keresztül is átjött. A szöveg követhető volt, nem volt teletűzdelve mindenféle mitológiai elemmel, lábjegyzettel, melyek után utána kellett volna olvasni kicsit, hogy értsük a szálakat. Tetszett, hogy egyrészt az ember a való világban találja magát, másrészt pedig a főszereplő annyira természetesen veszi a nem mindennapi, rejtélyes, misztikus eseményeket, hogy az olvasó is úgy érzi, hogy ez abszolút normális, akár a mi világunkban is előfordulhatnának ilyen történések. Az is tetszett, hogy nem a legközismertebb istenek jelentek meg a történetben (pl. Thor, Zeusz, Siva stb.), hanem külön színessé tette a történetet pl. Csernobog és a három Zorja, illetve az egyiptomi istenek, és azért valljuk be, Odin se egy „tipikus” mintára lett megalkotva itt. Az is tetszett, hogy az embernek sokszor törnie kell a fejét azzal kapcsolatban, hogy egyes dolgokat miként old meg az író. Ilyen például... 

 .

 .

 .

SPOILER-VESZÉLY!!!

.

.

.

 

Árnyék halála, majd visszatérése az élők közé, valamint maga a háború. Hiszen, ha az új istenek győznek, akkor minek volt az eddigi hercehurca? Ha pedig a régi istenek győznek, akkor nem lesz többé repülőgép, autópálya, város stb.? Ezért érthető, hogy az író miért választotta a békét háború helyett. Úgy gondolom, hogy annyira fordulatos volt az egész történet, hogy sokszor az olvasó (=én) csak vakarta a fejét azon gondolkodva, hogy egyes problémákra vajon az író milyen megoldást talál. Bár azért az sejthető volt, 

 .

 .

 .

MEGINT SPOILER-VESZÉLY!!!

.

.

.

 

hogy Hinzelmann felelős az eltűnt gyermekekért. Nem tudom, hogy miért, de valahogy éreztem, hogy ő lesz az. Ahogyan azt is sejtettem,

 .

 .

 .

MEGINT SPOILER-VESZÉLY!!! ÍGÉREM, TÖBBET NEM SPOILEREZEK.

.

.

.

 

hogy Szerda úr Árnyék apja. Az Amerikai Istenek egy fordulatos történet, amelynek megvan a kissé sötét, kissé groteszk, de mindenképpen magával ragadó hangulata, amit nagyon szerettem.

Kontra: Lehetséges, hogy azért találtam ezt a kontrát a könyvben, mivel előbb láttam a sorozatot, és ott például nagyon megszerettem Laura és Sweeney párosát. A könyvből egyértelműen hiányoltam őket. Egyikük sem kapott túl sok szerepet, nem is értem, hogy miért kellett Laurának visszatérnie egyáltalán. Kicsit céltalannak éreztem őt a könyvben, aki néha felbukkan, néha eltűnik, megöl pár embert, aztán továbbáll. Tudom, tudom, Laura sokszor kihúzza Árnyékot a pácból, de valahogy több szerepet szántam volna neki, ahogyan azt tették a sorozatban. Összességében úgy éreztem, hogy a sorozat többet ad, részletesebb, mint a könyv. Persze ez lehet annak a következménye, hogy bizonyos idő eltelt a kettő között, valamint egy filmsorozat, melyben egy-egy rész kb. egy órát tesz ki, több részletezésnek ad teret.

Összefoglalva az Amerikai Istenek egy magával ragadó, egyedi, rejtélyes világba kalauzolja el az olvasót. Árnyék szemszögéből, nyugodt, egyedi látásmódján keresztül pillanthatunk be a nem mindennapi történésekbe. Egy világba, ahol a régi istenek mellett ott vannak az újak, egy világba tele rejtőzködő mítosszal és legendával, mely lehet, hogy nincs kimondva, de mindenképpen átérződik a sorokon. Ennek a könyvnek hála valahogy az ember az isteneket sokkal kézzelfoghatóbbnak képzeli, mint más alkotásokban. Továbbra is a filmsorozat és a könyv nagy rajongója maradok. Ha tetszett a könyv, biztos, hogy tetszeni fog a sorozat is! Nézzétek! Olvassátok!

 

Akiről írták: Neil Gaiman Amerikai Istenek

Aki írta: Aurora Lewis Turner (Névtelenek)

A következő recenziót Fróna Zsófia Fegyverek Házáról hozom.